Gå direkt till huvudinnehållet

Vadkramper

De flesta som besväras av nattliga vadkramper blir av med sina besvär efter kortare eller längre tid, oberoende av eventuell behandling.

Faktagranskad av: Anna Nager, docent och specialist i allmänmedicin, Karolinska institutet

Senast uppdaterad: Publicerad:


Fakta om vadkramper

  • Vadkramper är smärtsamma muskelsammandragningar i vadmuskulaturen som vanligtvis uppstår om natten.
  • Orsaken är inte känd, men vissa tillstånd eller sjukdomar kan påverka om man får dessa besvär.
  • Diagnosen ställs utifrån beskrivning av smärtorna och hur de uppstår.
  • Det finns inget läkemedel som visat sig vara effektivt mot vadkramper. Under ett akut anfall rekommenderas att vadmusklerna töjs ut eller masseras. Muskeltöjning kan också göras i förebyggande syfte.
  • De allra flesta som besväras av vadkramper blir av med sina besvär efter kortare eller längre tid.

Vad är vadkramper?

Vadkramper är smärtsamma sammandragningar i vadmuskulaturen som vanligtvis uppstår om natten. Besvären kan också komma i samband med, eller efter, fysisk träning. 

Nattliga vadkramper är mycket vanlig, framförallt bland äldre personer.

Orsak

Det är inte klarlagt varför vadkramper uppstår, men i vissa fall finns utlösande orsaker:

Även användning av vissa läkemedel kan vara kopplat till vadkramper:

  • Långverkande beta-2-stimulerare (LABA) som ges vid KOL eller astma
  • Vätskedrivande läkemedel
  • Blodfettssänkande läkemedel, så kallade statiner

Diagnos

Diagnosen ställs utifrån beskrivning av smärtorna, och hur de uppstår. Ibland tas blodprover för att utesluta andra sjukdomar.

Behandling

Under ett akut anfall rekommenderas att vadmusklerna töjs ut eller masseras.

För att förebygga vadkramper kan man prova följande töjningsövning:

  • De bakre benmusklerna sträcks ut genom att luta sig framåt med benen raka och fötterna platt på golvet cirka 60 cm från väggen. Ställningen hålls i 10–20 sekunder och sträckningar upprepas 3–5 gånger i följd, 4 gånger dagligen den första veckan, sedan 2 gånger dagligen på kvällen och återigen innan läggdags.
  • Att bara göra töjningsövningen innan läggdags kan vara tillräckligt för vissa.

För att undvika att ankeln böjs nedåt under sömnen och vadkramp uppstår, kan vissa uppleva att det hjälper att ha en liten kudde eller låda längst ned i sängen att sätta fotsulan mot. För vissa hjälper det att höja sängens fotände (10–15 cm). Man bör också undvika tunga täcken.

Tillskott av vitamin B-komplex och magnesium har prövats i studier, men det saknas bevis för effekt mot vadkramper. Om töjningar inte hjälper och sömnen störs av vadkramper kan man prova dessa tillskott som finns att köpa receptfritt på apotek.

Prognos

Prognosen är mycket god. Tillståndet är ofarligt, men plågsamt eftersom det kan störa nattsömnen. Besvären kan hålla i sig i många år, men försvinner ofta under perioder. De flesta som besväras av vadkramper blir av med sina besvär efter kortare eller längre tid, oberoende av eventuell behandling.

Vill du veta mer?